20.7.2023

Tour päätös

Kaikki loppuu aikanaan

Tänään torstaina on enää taival Lecco - Bergamo. Olin alkumatkasta ajellut sen verran pitkiä päivä taipaleita, että nämä viimeiset voi ottaa jo palautteluna.

Laatikko on jo varattuna Bergamossa pyörän kotiin kuljetusta varten, siinä apuna oli Italialainen ystäväni Luca. Ennen pyörän laatikkoon laittoa on kuitenkin kilometrejä edessä ja täytyy niistä vielä nauttia.

Aamupalalle täytyy tänään lähteä Lecco keskustan suuntaan, sillä tässä majapaikassa sitä ei ole tarjolla. Huoneisto on todella iso, mutta ei kyllä millään tavalla viihtyisä. Koko järjestelmä rakennettu, siten että voi toimia lähes ilman henkilökuntaa ja hommaa hoidetaan etänä, ei kyllä minun makuuni ole tälläiset paikat. Kävin aamupalalla tutussa hotellissa missä ei nyt ollut tilaa bufee aamiainen 5,-

Bergamo

Tämä kaupunki lienee tuttu aika monelle Etelä-Karjalaiselle, niin kauan jo reittilentoja tänne suunnattu. Täytyy toivoa sen jatkuvan, sillä helppo reitti lähteä arkea pakoon.

Itse en ole enää laskuissa monesti täällä käynyt, mukavan kokoinen kaupunki. Vanha kaupunki idyllinen, junat lähtee keskeltä kaupunkia, eikä lentokenttäkään kaukana ole.

Valitsin (taas) vähän pidemmän reitin Bergamoon, sillä Adda joen oikeaa reunaa Leccosta lähtiessä kulkee upea pyörätie, jota olemme Vaimon kanssa ajelleet. Ajoin sitä 35km ennen autotiellä siirtymistä. Tiestä ehkä 15km on asfalttia ja loput suhteellisen hyvää hiekkatietä. Suosittelen, jos sinnepäin matka vie.

1861km ja satatuntia satulassa

Tällä matkallani ajoin välillä niin huonoja teitä, ettei Suomessa minua saisi niille maantiepyörällä edes uhkasakolla.

Minä en lähtenyt ajamaan niin huonoja teitä, vaan ajauduin tilanteeseen. Google Maps antaa reitti valikoimia pyöräilyyn, piirtää viivat kartalle ja siitä voi valita sopivimman. Lähtökohtana minulla oli että ajan isoja teitä mahdollisimman vähän.

Monesti kävi niin että ensin lähti autotieltä pinnoitettu pyörätie, sitten muuttui soratieksi, huonoksi soratieksi tai poluksi ja välillä ajokelvottomaksi. Ei sieltä siinä vaiheessa takaisinkaan ollut haluja lähteä, vaan puskin aina reitit läpi. Maastopyörällä ne reitit olisi olleet ihan järkeviä ratkaisuja.

Ajoin arviolta vajaat 100km todella huonoa tietä, vähintään 300km hiekkatietä, puolet matkasta pyöräteitä, 6km moottoritien vesiurassa, loput autotiellä.

Maita 7kpl. Valtioiden rajojen ylityksiä vähintään tuplasti, sillä kävin useamman kerran Saksassa, Ranskassa, Sveitsissä ja Italiassa.

Kokonaiskilometrit matkalta 1861km. Ajoaika 100h. Nousumetrejä yli 17km. Reissu kesti 21 päivää, yksi lepopäivä ja pari helppoa.

Sadepäiviä 1kpl. Lämpötila alimmillaan 10 astetta (sadepäivänä). Puolitoista viikkoa lämpötila yli 30 asteen, kuumin päivä 36 astetta.

Matkan anti

Kyllähän näiltä reissuilta jää paljon muistojen laariin. Jo pelkästään seitsemän maan kiertäminen polkupyörällä on kokemus joka ei unohdu.

Fiilikset olleet hyvät koko retken ajan, en ole antanut pienten vastaankäymisten sitä haitata. Monia hienoja juttutuokioita ihmisten kanssa satulassa istuen, majapaikoissa ja ihan vaan kadulla.

Nyt on pyörä paketissa, lento kotiin lähtee huomenna. Tänään rentoudun, otan pari lasi viiniä illalla Bergamon kujilla.

Tähän päättyy tämä tarina, mukavaa jos olette matkalla viihtyneet. Todella hienoa olisi jos kertoisitte muutamalla sanalla siitä kommenntikenttään.

Satunnainen matkailija

Juha

Kommentit

12 comments on “Tour päätös”

  1. Melkoinen reissu taas kerran! Eipä onnistuis ihan jokaiselta.
    Ootko harkinnut ajamista Suomen päästä päähän?

    1. Sinulla nuo kysymykset on niin vaikeita, että pitää miettiä vastauksia. Ei onnistu jokaiselta, muutama prosentti Suomalaisista ei osaa tai ei omista pyörää. Helkutin iso osa suomalaisista ukkomiehistä ei pääse lähtemään, tietystä syystä. Muutamat on niin laiskoja ettei viitsi tai jaksa. Sitten siitä hävyttömän pienestä jäljelle jäävästä joukosta osa on vielä järissään. Eli meitä lähtijöitä on aika vähän.
      Suomeakin on tullut kierrettyä Joensuu-Kuopio-Jyväskylä-Pori alapuolelta aika paljon. Myös länsirannikko aika paljo koluttu. Pääväylät pohjoiseen on tylsiä näin pyöräilijän näkökantista. 100 kilometrin matkalla et välttämättä näe juuri mitään.
      Pitäisi sitten lähteä esim. itä rajaa maastopyörällä ja majoituspaketilla. En tiedä riittääkö mukavuuden haluni enää siihen.

  2. Mukava oli jälleen tarakalla istua. Siinä maisemat ja kokemukset vaihtui eikä silti edes väsymys tuntunut. Mahtava suoritus sinulta!
    Kiitos matkaseurasta ja hyvää kotimatkaa! Lentäen olet kohta perillä.

    1. Hyvä Heikki kun olet pitänyt itsesi kunnossa, ettei matka painanut. Hyvä seura aina antaa voimia matkalle, kiitos siitä. Kahvilla käydään kun keretään ja kerrataan asiat naamatusten.

  3. Mahtava matka, hienot tarinat ja upeat kuvat. Kyllä kotisohvalla oli ilo ammattilaisen reissua katsella ja lueskella.

  4. On ollut Hienoa seurata matkan etenemistä.ilman kolhuja.loistavaa matkakuvausta!

  5. Ciao Juha Per me è stato un vero piacere poterti aiutare anche se è stato un piccolo aiuto, è un peccato che non ci siamo potuti incontrare perché il lavoro in ospedale mi ha impegnato tutta settimana, fortunatamente la prossima settimana possiamo andare in montagna con la famiglia. sono contento che il tuo viaggio sia andato bene. sicuramente puoi contare su di noi quando vieni nel nostro paese e sai che sei sempre il benvenuto anche insieme a tua moglie e spero che un giorno verrete qui insieme per mangiare qualche specialità italiana .buon viaggio e buon rientro in Finlandia

  6. On ollut ilo ja nautinto olla ”tarakalla”😂 siis lähes näkemässä ja kokemassa upeita maisemia ja uusia kohteita. On ollut mahtavaa seurata miten hienosti olet jaksanut taas koko reissun, eivätkä pienet vastoinkäymiset ole lannistaneet. Voit olla todella ylpeä suorituksestasi jälleen👍

    1. Hyvin olet tarakalla jaksanut istua, vaikka matka ajoittain ollut pomppuista. Kyllä olen itsekin matkaan ja jaksamiseen tyytyväinen. Ihan outo olo kun ei olekkaan pyöräily vehkeet päällä😊

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.