Italialainen teiden merkintä
Täällä kilometrimerkinnät on vedetty hatusta, paikallinen tieviittainsinööri ottaa varmaan sen merkin mikä käteen sattuu. Ei niille ainakaan matikkaa ole opetettu.
Läksin eilen Rosarnosta ja siellä oli Salerno 375km. Olen seurannut huvittuneena matkan kehitystä viittojen mukaan. Kaikki viitat olleet SS18 tien varrella, eli eri reittimahdollisuudet ei pitäisi vaikuttaa. Räikein oli kun yhtäkkiä tuli 30km lisää matkaa ja sitten muutaman kilometrin jälkeen olikin yli 40km vähemmän.
Suomessa kilometrit on kohdallaan ja autoilijoille viitatkin paikallaan. Olen pyöräillyt aika monessa Suomen kaupungissa ja polkupyöräilijälle viitat on paikoin puutteelliset, parannusta toki tullut viimevuosina. Ongelmana lienee se että kaupungin tieviittainsinööri ei pyöräile kuin lähikuppilaan tai sitten asunut 40 vuotta kaupungissa ja olettaa kaikkien tietävän mistä pitää kääntyä.
Minulla olisi tähän ilmainen vinkki, joku kaupunkia tuntematon ajaa pääväylät keskustaan ja ulos viittainsinööri kannoilla. Insinööri pitää suun kiinni ja tekee merkinnät havaintojen pohjalta. Huomioitavaa on että keskustaan löytää huomattavasti helpommin kuin sieltä ulos.
Tyrrhenanmeri
Mereltä käy miellyttävä tuuli muuten kuumalla asfaltilla. Olen metsästänyt sopivaa lepopaikkaa meren äärellä ja löytyi täydellinen. Palmukaton alla voi seurata meren kohinaa ja nauttia virvokkeita, ihan ilman terästeitä kylläkin. Hetken makasin paahteessa, mutta ei ole minun juttu grillata nahkaa. Punaiset liput liehuu tangoissa merkiksi ettei mereen ole menemistä, varpaat tuli kuitenkin huuhdeltua.
Omissa ajatuksissa
Ehtii käydä päivässä monta, lähinnä turhaa ajatusta mielessä. Reissun yksi tarkoitus onkin tyhjentää vanhaa kovalevyä ja antaa uusille tuulille tilaa. Pidän puhelimen äänettömällä ja kaivan sen esiin halutessa, ei mikään piippaus häiritse ajonautintoa.
Yöpaikan varasin 17:00 aikoihin. Täällä ei voi kilometrien mukaan pukkaa tilata tai sitten pitäisi tutustua korkeuskäyriin. 20km matkassa voi helposti mennä 2,5h tai sitten sen ajaa reilusti alle tuntiin, riippuen tien profiilista.
En ole niitä etukäteen juuri katsellut, sillä siinä on oma viehätys kun ei tiedä milloin mäki alkaa ja mihin se loppuu. Toki jos karttapohjan prifiilista näkee Z- mallista tiestöä, silloin se tietää kovaa puurtamista tai tuulen huminaa.
Tämän päivän saldo 92km ja 4h 45min satulassa.
Suomessa pyritään siihen, että saadaan pyöräilijät keskustaan, mutta heitä ei haluta sieltä pois. Siinä pyritään saamaan kaikki mahd. varat kävijältä kunnan/kaupungin yrityksille! Ja mielellään vielä eksymään vasta rakennetuille asuinalueille varailemaan perheelleen asuntoa!😇
Unohdin laittaa tsempit sinne kauas!😀🤩
Tsemppiä serpentiiniteille👌
Tsemii!