28.8.2025

Grande finale

Lago Maggiore

Päivän reittini kiertää tuon järven kautta, sillä siitä tulee muistoja aikaisemmilta pyöräretkiltä. Yksi matkani alkoi Budapestistä mollivoittoisesti sillä toisena päivän ajoin kolarin ja ambulanssilla sairaalaan, pääsin seuraavana päivänä jatkamaan matkaa. Jälkiselvityksessä pyörän runko meni vaihtoon ja olkapäästä löytyi murtuma. Siltä matkalta tulin Alppien yli tuon Lago Maggioren pohjoispäähän, joka on Sveitsin puolta.

Toinen reissuni joka tuli järvelle alkoi Amsterdamista ja silloinkin tulin Alppien kautta järvelle ihan läntisimpään osaan.

Päivän reitillä ajelen jonkun matkaa samaa tietä, mukava nähdä onko muistijälkiä sieltä. Sen muistan että annoin yhdelle toisella retkipyöräilijälle vetoapua niillä paikkeilla.

Tänään satoi vettä koko päivän ja aika rivakasti, pidin kuitenkin pääni ja ajoin järven kautta vaikka vähän suorempaan olisi päässyt. Ei tullut yhtään kuvaa sieltä, niitä voi katsella vanhemmista blogeista.

Näytti siltä ettei muistijälkiä tuolta ollut, mutta sitten tuli tien varrella patsaskauppa jossa muistan käyneeni mielenkiinnosta. On sieltä jopa muutama kuva tallessa ja muistan jutelleeni pitäjän kanssa.

Alla kuva eilisen hotellin kokin koirasta, tykkäsi rapsutuksista.

Lombardia

Pohjois-Italiassa sijaitseva hallinnollinen alue jossa asuu n. 10 miljoonaa asukasta ja on Italian väkirikkain alue.

Piemonten ja Lombardian raja kulkee Lago Maggioren järven keskellä ja jatkuu Ticinojokea etelän suuntaan. Milano Malpensa lentokenttä on siis vain vähän Lombardian puolella. Majapaikkani on myös jo Lombardian puolella.

Hotelli on noin kuuden kilometrin päässä lentokentästä ja pyöräliike josta sain paketin tässä aika lähellä. Ajoin ensin hotellille ja jätin kassit säilöön, sitten pakkaamaan pyörä. Pyöräliikkeen kaveri heitti minut pakullaan hotellille ja sovin hänen kanssaan myös aamukyydin kentälle, maksua vastaan toki.

Pyöräretken anti

Kohokohtina voin nostaa ehdottomasti Pyreneitten vuorten ylityksen Andorassa. Ne viimeiset 27,5 km pelkkää nousua jää takaraivoon ja uskon myös reiteni muistavan ne vielä kauan. 2408 meren pinnasta on oma henkilökohtainen ennätykseni ja todennäköisesti myös siksi jää.

Kyllä se yksi yö ilman majapaikkaa oli myös kokemus joka ei unohdu. Voin kertoa että yö tuntui äärettömän pitkälle. Ensin yritin nukkua istuen, nojaten käsiin ja eihän se onnistunut. Kapea betonipenkki makuualustana ei ollut paras mahdollinen ja kylmyys ei lisännyt levon laatua.

Maisemat oli mahtavat lähes koko matkan, oli vuoristoa ja meren rantaa satoja kilometrejä, muutaman kerran sain myös mahtavaa matkaseuraa.

Täytyy myös mainita kilometrien pituisia serpenttiini laskuja, joissa sai kanttailla ja kokea vauhdin hurmaa. Enkä unohda myöskään niitä Eze:n jyrkkiä nousuja jotka on jo Legendojen joukossa.

Kyllä Monaco oli myös spesiaali kokemus, siinä ehkä parasta oli varhainen aamu jolloin sain nähdä sen ilman turistivirtaa. Vaikka olen mielestäni aika ekstrovertti, tietyissä asioissa tykkään olla yksin.

Kokonaismatka. 1487,8 Km ja keskimääräinen ajoaika päivässä hieman alle 5h.

Olin kotona tehnyt laskelmia välimatkoista ja laskenut arvioidun kokonaismatkan. Tuossa kuva siitä, eli 1480km oli laskelma, ei tuo nyt kauheasti pieleen mennyt. Jollain pätkällä tuli arvioitua vähemmän ja jollain taas pidempi taival.

Ihmettelyn aiheet

En tiennyt että maailmassa on niin monta aurinkovarjoa mitä matkallani näin.

Onko suihkukaappien suunnittelijat pääsääntöisesti pieniä ihmisiä?

Kuinka minun jutut kiinnostaa noin monta lukijaa?

Kiitokset

Kaikille myötäeläjille matkallani, eritoten vaimolleni joka ymmärtää ja hyväksyy minun erikoiset piirteeni.

Kommentit

8 comments on “Grande finale”

  1. Homma paketissa ja ilman suurempia haasteita - hienoa. Kiva on ollut lukea sun päiväkirjaa. Kyllä pyöräillessä näkee maisemia ihan eri malliin. Tervetuloa takaisin.

    1. Kiitos Jouko matkaseurasta, kyllä muutaman kerran haaste tuntui aika suurelta, kuten ne pitkät ja jyrkät mäet. Siitä pyöräillen maisemien katselusta sinulla on kokemusta, eli komppaan. Kotiin on mukava tulla.

  2. Kiitokset mielenkiintoisesta matkasta, vaikkakin vain etäkyytiläisenä. Eläväisiä kertomuksia oli mukava seurata ja huumoriakin mukaan mahtui sopivasti. Pienet vastoinkäymisetkin tuntuivat ikäänkuin vaihteluilta, niin näppärästi niistä selvisit, eikä kädetkään kaiketi pahemmin kipeytyneet huitomisesta. Tervetuloa Suomeen! Täälläkin vielä vähän ilmat lämpenee.

    1. Olit Heikki mukavaa matkaseuraa, kuten aina. Hyvä jos sain tarinoihin oikeaa henkeä, jutut lähti aika sen hetkisessä mielentilassa ja en niitä sen enempää oikonut. Kädet kyllä välillä puutui tankoon nojatessa ja se käsillä puhuminen sitten niitä sopivasti rentoutti. Viimeilen aamupala täällä syöty, kohta kentälle.

  3. Ei sillä eikä millään, mutta muistithan huomioida bussimatkan kilometrejä ynnätessä...

    1. Arvelinkin Teemu että asiaan palataan. Onneksi eksyin tai tie oli poikki riittävän monessa paikassa ja ne tuli korvattua. PS. Minä päivänä lähdetään pyörälenkille?

  4. Kiva oli matkustaa taas tarakalla, turvallista kotimatkaa 🤗

    1. Kiitos Maisa matkaseurasta, huilaa nyt urakasta ja koita palautua.

Vastaa käyttäjälle Heikki Nevalainen Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.